Bij het ontwerp van een vliegtuig wordt veel aandacht besteed aan de aerodynamica, maar er wordt nog meer aandacht besteed aan de constructie. De constructie moet namelijk hoge krachten kunnen opnemen, en dan ook nog eens met een voorgeschreven marge boven de toegestane belasting tijdens het vliegen. Het moet niet mogelijk zijn dat onder normale omstandigheden onderdelen overbelast raken of afbreken. Daarom zijn hiervoor strenge eisen aan de constructie en sterkte van zweefvliegtuigen opgesteld. Sommige vliegtuigen worden sterker ontworpen zodat ze ook kunstvluchten kunnen maken. Ook hierin wordt nog onderscheid gemaakt. Sommige vliegtuigen mogelijk beperkte figuren vliegen, bijvoorbeeld alleen positieve figuren, dat betekent met een positieve G-belasting. 

Er zijn zweefvliegtuigen die speciaal worden ontworpen voor het uitvoeren van kunstvluchten. De MDM-1 Fox heeft G-limieten van +9G en -6G (solo gevlogen). Dat is dezelfde positieve G-belasting als een F16 straaljager. Het is voor de buitenstaander niet voor te stellen hoe dat voelt. Een onervaren passagier ervaart +2G al als een zware belasting, laat staan meer. 

Door de specifieke eigenschappen van een MDM-1 Fox of gelijkwaardig zijn weinig clubs in het bezit van zo'n toestel. De ASK-21 is een vliegtuig dat door veel vliegclubs gebruikt wordt als lesvliegtuig. Dit type vliegtuig is ook prima geschikt voor het uitvoeren van kunstvluchten. Hierdoor is kunstvliegen voor veel zweefvliegers toch bereikbaar.

 

  • Type: MDM MDM-1 Fox
  • Crew: 2
  • Spanwijdte: 14 meter
  • Gewicht: 345 kg
  • Max. snelheid: 281 km/h
  • Stall speed: 84 km/h
  • G-limieten 1 piloot: +9.0 / -6.0
  • G-limieten 2 piloten: +7.0 / -5.0